FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL SYARIAH PADA MAHASISWA FEBI IAIN FATTAHUL MULUK PAPUA

Authors

  • Rani Nur Indah Lestari IAIN Fattahul Muluk Papua
  • Miftahul Huda IAIN Fattahul Muluk Papua
  • Abdul Karman IAIN Fattahul Muluk Papua

DOI:

https://doi.org/10.53491/oikonomika.v1i1.63

Keywords:

Encouragement from the Individual, Social Motives, Emotional Factors, Investment Interest in Islamic Capital Markets

Abstract

This study aims to determine the factors that influence the intention of investment namely the encouragement from within individuals, social motive, and emotional factor partially and simultaneously on the intention of students’ investment in Islamic capital markets. This research method is quantitative. The population in this study is students of Islamic Economics and Business Faculty in IAIN Fattahul Muluk Papua which consisted of Islamic economics and Islamic banking study programs from 2016 to 2019. The sample in this study is 76 students. The sampling technique uses simple random sampling. Data collection in this study uses the questionnaire method. Data analysis techniques used in this study is multiple linear regression using SPSS 16.0 application. The results of this study indicate that: (1) Encouragement from within the individual has a significant effect on the intention of investment, with a significance value of 0,000. (2) Social motive significantly influence the intention of investment, with a significance value of 0,000. (3) Emotional factor do not significantly influence the intention of investment, with a significance value of 0.168. (4) Encouragement from within individuals, social motive, and emotional factor simultaneously influence the intention of investment of Islamic Economics and Business Faculty students in IAIN Fattahul Muluk Papua.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggito, Albi dan Johan Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Darmawan, Deni. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Cet. ke-3. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fajri, Hayatul. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Ekonomi Syariah UIN Ar-Raniry Banda Aceh). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi ke-8. Semarang: Universitas Diponogoro.

Huda, Nurul, dan Mustafa Edwin Nasution. (2008). Investasi Pada Pasar Modal Syariah. Ed. Revisi. Cet. ke-2. Jakarta: Kencana.

Ikit, Rizal Alfit Jaya, Muhammad Rahman Bayumi. (2019). Bank Dan Investasi Syariah. Yogyakarta: Gava Media.

Karima, Laili. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Untuk Melakukan Investasi Di Pasar Modal Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia). Universitas Islam Indonesia.

KSEI News Edisi 02. (2019, Apr-Jun), 10.

Kusmawati. (Mei 2011), Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Berinvestasi Di Pasar Modal Dengan Pemahaman Investasi Dan Usia Sebagai Variabel Moderat. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi (Jenius), Vol. 1 No. 2.

M, Muhammad. (2008). Metodologi Penelitian Ekonomi Islam Pendekatan Kuantitatif. Depok: Raja Grafindo.

Malik, Ahmad Dahlan. (Januari-juni 2017), Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Melalui Bursa Galeri Investasi UISI. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, Vol. 3 No. 1.

Manan, Abdul. (2017). Aspek Hukum Dalam Penyelenggaraan Investasi Di Pasar Modal Syariah Indonesia. Cet. ke-2. Jakarta: Kencana.

Patrianissa, Dinda Ratih. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Investasi Di Pasar Modal (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sumatera Utara). Universitas Sumatera Utara.

Shaleh, Abdul Rahman dan Muhbib Abdul Wahab. (2004). Psikologi Suatu Pengantar: Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.

Soetiono, Kusumaningtuti S, dan Cecep Setiawan. (2018). Literasi Dan Inklusi Keuangan Indonesia. Depok: Rajawali Pers.

Sugiarto. Metodologi Penelitian Bisnis. (2017). Yogyakarta: ANDI.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cet. ke-25. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Manajemen. Cet. ke-6. Bandung: Alfabeta.

Sujarweni, V. Wiratna. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi. Yogyakarta: Pustakabarupress.

Sulistiyani, Sri. (2006). 10 Model Penelitian Dan Pengolahannya Dengan SPSS. Yogyakarta: Andi Offset.

Supriyadi, Edy. (2014). SPSS+Amos. Jakarta: In Media.

Susanti, Sartika dan Muhammad Hasan, M. Ihsan Said Ahmad, Marhawati. (2018), Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Galeri Investasi Universitas Negeri Makassar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi.

Widiyanto, Joko. (2014). SPSS For Windows Untuk Analisis Data Statistik Dan Penelitian. Surakarta: Laboratorium Komputer FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yusuf, Muri. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Gabungan. Cet. ke-4. Jakarta: Kencana.

Zulganef. (2018). Metode Penelitian Bisnis Dan Manajemen. Bandung: PT Refika Aditama.

Downloads

Published

2021-07-25

How to Cite

Lestari, R. N. I., Huda, M., & Karman, A. . (2021). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL SYARIAH PADA MAHASISWA FEBI IAIN FATTAHUL MULUK PAPUA. OIKONOMIKA : Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 1-21. https://doi.org/10.53491/oikonomika.v1i1.63