Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspektif Merdeka Belajar di Era 4.0

Authors

  • aan widiyono Universitas Islam Nahdlatu Ulama Jepara
  • Izzah Millati Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v2i1.63

Keywords:

Educational Technology, Freedom to Learn, 4.0 era

Abstract

This study aims to describe the role of educational technology in perspective freedom to learn in the 4.0 era. The research implementation is about how teachers understand the concept of freedom to learn in applying educational technology as the basis for learning in the 4.0 era. The program was designed to improve students' literacy and numeracy skills following Indonesia's subpar achievement in the global education assessment, PISA. The research method uses descriptive analysis techniques with literature review. The research results explain that educational technology a very important in freedom to learn program in the era 4.0 thus improving the quality of education. This condition can be seen from the implementation of the main policy on freedom of learning which provides freedom to innovate and freedom to learn independently for schools, teachers, and students.

Keywords: Educational Technology, Freedom to Learn, Era 4.0,

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achyanadia, S. (2016). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Sdm. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.32832/tek.pend.v5i1.486

Bahar, H., & Herli, Sundi, V. (2020). Merdeka Belajar Untuk Kembalikan Pendidikan Pada Khittahnya. PROSIDING SAMASTA Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia, 115–122.

Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Tawadhu, 4(1), 1063–1073.

Dirjen Dikti Kemendikbud. (2020). Buku Panduan Pelayanan.

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15.

Khairuzzaman, M. Q. (2016). Peran Teknologi Pendidikan Islam pada Era Global. 4(1), 64–75.

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459

Lestari, S. R. Y. dan I. (2018). HIGHER-ORDER THINKING SKILLS (HOTS) ANALYSIS OF STUDENTS IN SOLVING HOTS QUESTION IN HIGHER EDUCATION Siti Rohmi Yuliati & Ika Lestari Program Studi PGSD, FIP UNJ. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 32(2), 181–188.

Miarso, Y., Teknologi, P., & Dalam, P. (2014). PEMBANGUNAN PENDIDIKAN ( The Role of Educational Technology in Education Development ). 1–11.

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1 SE-Articles), 141–147.

Nasir, N., Bagea, I., Sumarni, S., Herlina, B., & Safitri, A. (2020). Memaksimalkan Fitur “Breaking Rooms” Zoom Meeting pada Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 611. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.662

Nasruddin Hasibuan. (2015). Implementasi Teknologi Pendidikan Dalam Pendidikan Islam. Logaritma Vol., 3, 100–115.

Non Syafriafdi. (2020). Volume 06 No 01 Januari-Juni 2020 Jurnal Al-Aulia. 06(01), 1–8.

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).

Sari, N., Dewi Kartini Ompusunggu, V., & Daliani, M. (2020). Analisis Penggunaan Media Google Classroom terhadap Proses Belajar Mengajar pada Mahasiswa PGSD Universitas Quality Selama Masa Bencana Pandemi Covid-19 . Journal of Education and Teaching (JET), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.51454/jet.v1i1.6

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka belajar: kajian literatur. Konferensi Nasional Pendidikan I.

Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. (2020). Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 141–157.

Surani, D. (2019). Studi Literatur : Peran Teknolog Pendidikan Dalam Pendidikan 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 456–469.

Tahir, M. Y. (2016). Peranan Teknologi Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Prosiding SIDKUN 2016: Seminar Islam Dan Kelestarian Ummah Peringkat Serantau, XIII(2), 484–489.

Published

2021-01-29

How to Cite

Widiyono, A., & Millati, I. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspektif Merdeka Belajar di Era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 1-9. https://doi.org/10.51454/jet.v2i1.63