Facebook and its Impact on Students' Learning Achievement at State Islamic High School of Palopo

  • Nurdin Kaso Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo
  • Andi Nurjihad Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo
  • Dodi Ilham Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo
  • Nurul Aswar Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo
Keywords: learning achievement, Facebook, learning

Abstract

This study aims to determine the impact of Facebook on student's achievement at the State Islamic High School of Palopo. This quantitative descriptive research conducted at State Islamic High School of Palopo, especially class XI IPA. The population consisted of 65 students, and the instruments used were questionnaires and interviews. The study results found no impact between accessing Facebook on the learning achievement of class XI State Islamic High School of Palopo students, evidenced by the calculated r-value of the variable accessing Facebook of 0.191 with a significance value of 0.280. Therefore, the calculated r-value is smaller than the r table (0.191 < 0.339) and the significance value (p) is greater than the 5% significance level (0.280 > 0.05). The existence of activities to access Facebook for students of State Islamic High School of Palopo with internet social media can also maintain student learning achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, D. Y. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023

Arikunto, S. (2010). Metode Penelitian. Rineka Cipta.

Borneo, D., & Rabiman, R. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Diklat Sistem Injeksi Bahan Bakar Bensin pada Siswa Kelas XII TKR SMK Muhammadiyah Cangkringan Sleman Yogyakarta. Jurnal Taman Vokasi, 3(1). https://doi.org/10.30738/jtv.v3i1.251

D, M. A. (2013). Sasaran atau Obyek Evaluasi Pendidikan dan Penilaian Berbasis Sekolah. Al-Hikmah Journal for Religious Studies, 14(1), 1–12.

Hanum, R. (2017). Evaluasi Pendidikan Anak Usia Dini. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.22373/pjp.v6i2.3341

Hapnita, W. (2018). Faktor Internal dan Eksternal yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar dengan Perangkat Lunak Siswa Kelas Xi Teknik Gambar Bangunan SMKN 1 Padang Tahun 2016/2017. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 5(1). https://doi.org/10.24036/cived.v5i1.9941

Ilhami, R. S., & Rimantho, D. (2017). Penilaian Kinerja Karyawan dengan Metode AHP dan Rating Scale. Jurnal Optimasi Sistem Industri, 16(2), 150–157. https://doi.org/10.25077/josi.v16.n2.p150-157.2017

Kustijono, R., Sunarti, T., & Budiningarti, H. (2018). Penggunaan Facebook sebagai Media Inovatif dalam Pembelajaran SMP dan SMA di Perguruan Muhammadiyah Wiyung Surabaya. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 68–75. https://doi.org/10.26740/ja.v3n2.p68-75

Monawati, M., & Fauzi, F. (2018). Hubungan Kreativitas Mengajar Guru dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pesona Dasar, 6(2). https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12195

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949

Muryadi, A. D. (2017). Model Evaluasi Program Dalam Penelitian Evaluasi. Jurnal Ilmiah PENJAS (Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran), 3(1). http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/538

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Sawaluddin, S. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 39–52. https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(1).1775

Setiawan, A. (2017). Hubungan Authentic Assessment dengan Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani. JUARA: Jurnal Olahraga, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.33222/juara.v2i2.41

Simbolon, N. (2014b). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED, 1(2), https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v1i2.1323

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan: Suatu Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.

Syaiful, A., Suwardi, S., & Irfan, I. (2018). Pengaruh Tingkat Kesegaran Jasmani, Minat Belajar dan Tingkat Kecemasan Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Siswa SMP Negeri 3 Bontomatene Kabupaten Kepulauan Selayar [Masters, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR]. http://eprints.unm.ac.id/11113/

Ulfah, K. R., Santoso, A., & Utaya, S. (2016). Hubungan Motivasi Dengan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(8), 1607–1611. https://doi.org/10.17977/jp.v1i8.6678

Published
09-02-2021
How to Cite
Kaso, N., Nurjihad, A., Ilham, D., & Aswar, N. (2021). Facebook and its Impact on Students’ Learning Achievement at State Islamic High School of Palopo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 1-15. Retrieved from https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/456
Section
Regular Articles