Combination of Storytelling and Music Therapy to Reduce Stress in Children with HIV/AIDS and Discrimination in Surabaya

Authors

  • Taufan Citra Darmawan stikes william booth

DOI:

https://doi.org/10.33086/jhs.v14i1.1749

Keywords:

HIV, Stress, Story Telling, Terapi Musik

Abstract

   Human Immunodeficiency Virus (HIV) and Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS) in Indonesia are deadly infectious diseases. This disease will always be a problem at the national and global levels. The impact that often occurs, especially in children with HIV/AIDS, is psychological changes, namely stress. Efforts to overcome its disturbance are storytelling and music therapy. This research aims to apply storytelling and music therapy to reduce stress in children with HIV/AIDS.

   This research method was a quasi-experiment with a research design involving 1 group (one group pre-post test), containing 30 respondents aged 6-10 years with HIV/AIDS by purposive sampling. The independent variable was storytelling and music therapy, while the dependent variable was stress levels. The instrument used Hamilton Anxiety Questionaire (HAM-A).

The results of the study showed that 26 samples (86.7%) experienced decreased stress levels. Analysis of  Wilcoxon sign rank test obtained α=0.009, which means there was a difference before and after therapy.

   The combination of music therapy and storytelling can be a better alternative in reducing stress in children – by considering age, environment, and children's emotions to have an optimal effect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arwiyanti, W.T., 2012. Pengaruh Storytelling Terhadap Tingkat Kecemasan pada Anak Usia Sekolah DI Rumah Sakit Islam Sultan Agung Semarang. Semarang. UNISSULA.

Ayun, Q., 2017. Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), pp.102-122. Kudus. IAIN.

Aizid, R. 2011. Sehat dan Cerdas dengan Terapi Musik. Jogjakarta: Laksana

Danandjaja, J. 2013. Diskriminasi Terhadap Minoritas Merupakan Masalah Aktual di Indonesia Sehingga Perlu Ditanggulangi Segera. Jakarta: Universitas Indonesia.

Depkes RI. 2009. Profil Kesehatan Indonesia 2008. http://www.depkes.go.id

Djoerban Z, Djauzi. 2009. HIV/AIDS di Indonesia. Dalam: Buku Ajar Ilmu Penyakit Dalam,

Jilid III, Edisi V. Jakarta: Pusat Penerbit Departemen Ilmu Penyakit Dalam FKUI.

Djohan. 2005. Psikologi Musik. Yogyakarta: Buku Baik

Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. 2017. Data dan Informasi Profil Kesehatan Indonesia 2016. Jakarta: Pusat Data dan Informasi Kementrian Kesehatan RI.

Kosegeran, H.B., Ismanto, A.Y. and Babakal, A., 2013. Hubungan Tingkat Pengetahuan Orang Tua Tentang Stimulasi Dini Dengan Perkembangan Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Ranoketang Atas. Jurnal Keperawatan, 1(1). Manado. UNSRAT.

Musbikin, Imam. 2009. Kehebatan Musik untuk Mengasah Kecerdasan Anak. Yogyakarta: Power Books (Ihdina).

Nursalam. 2007. Asuhan Keperawatan Pada Pasien Terinfeksi HIV. Jakarta: Salemba Medika.

Nursalam. 2015. Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pendekatan Praktis. Edisi 3.Jakarta: Salemba Medika

Padila, P., Agusramon, A. and Yera, Y., 2019. Terapi Story Telling dan Menonton Animasi Kartun terhadap Ansietas. Journal of Telenursing (JOTING), 1(1), pp.51-66. Bengkulu. Universitas Muhammadiah

Potter, P.A, Perry, A.G. 2005. Buku Ajar Fundamental Keperawatan : Konsep, Proses, Dan

Praktik. Edisi 4.Volume 1.Alih Bahasa : Yasmin Asih, dkk. Jakarta: EGC.

Rasmun. 2004. Stress, Koping, dan Adaptasi Teori dan Pohon Masalah Keperawatan. Jakarta: CV. Sagung Seto.

Richard, L. 2010. Era Baru Manajemen. Edisi 9. Buku 2. Jakarta: Salemba Empat

Safaria, T dan Saputra, N.E. 2009. Managemen Emosi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Satiadarma, M.P., Zahra, R.P. 2004. Cerdas Dengan Musik. Jakarta: Puspa Swara.

Setyowati, N., 2017. Hubungan Tingkat Pengetahuan Ibu Tentang Perkembangan Emosi Anak Dengan Perkembanagn Emosi Anak Pra Sekolah Usia 3-6 Tahun. Jurnal Keperawatan, 6(1), pp.5-5. Surabaya. STIKes William Booth

Subyantoro. 2007. Bercerita untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak. Semarang: Rumah Kita.

Suryana, D., 2016. Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Jakarta. Prenada Media

Susanti, A., 2017. Pengaruh Story Telling terhadap Tingkat Kecemasan Anak Prasekolah yang Menjalani Hospitalisasi di RSUP Dr. M. Djamil Padang Tahun 2017. JIK (JURNAL ILMU KESEHATAN), 1(1), pp.44-50. Padang. STIKes Alifah

Susilawati, Eka. 2011. Pengaruh Pemberian Terapi Musik Klasik Terhadap Tingkat Kecemasan Penderita Gagal Ginjal Kronik yang Menjalani Hemodialisis di RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: STIKES Aisyiyah.

Wulandari, R., 2011. Pengembangan Lagu untuk Anak Usia 4-6 Tahun. Yogyakarta. Downloaded from staff. uny. ac. id.

Yunihastuti E, Djauzi S, Djoerban Z. 2015. Infeksi oportunistik AIDS. Jakarta: Fakultas kedokteran Universitas Indonesia.

Downloads

Published

2021-02-26

How to Cite

Darmawan, T. C. . (2021). Combination of Storytelling and Music Therapy to Reduce Stress in Children with HIV/AIDS and Discrimination in Surabaya. Journal of Health Sciences, 14(1), 14–20. https://doi.org/10.33086/jhs.v14i1.1749