Pelaksanaan Program Dirasah Islamiyah sebagai Upaya Peningkatan Kualitas SDM Masyarakat di Desa Sicini

  • Chamdar Nur Sekolah Tinggi Ilmu Islam dan Bahasa Arab (STIBA) Makassar
Keywords: Community Service, Islamic Learning, Quran, Sicini

Abstract

One form of community service conducted by STIBA Makassar Community Service Program (KKN) students in Sicini Village, Parigi District, Gowa Regency, was implementation of Islamic education programs (Dirasah Islamiyah). The objective of this program was to enhance Islamic comprehension and competence of people in Sicini. The details of the Islamic learning program consisted of: (1) Presenting Islamic teacing in schools; (2) Basic teaching of Koran at TKA/TPA; (3) Tajwid learning; (4) Dirosa teaching; (5) Training for funeral; and (6) Tabligh Akbar. Outputs of the programs is a positive contribution in improving the comprehension and competence of human resources in muslim community in Sicini Village.

References

Anshori, A.H. (2015). Strategi Peningkatan Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan Islam. JURNAL QATHRUNÂ, Vol.2, No.2, h.19-56

Awwaliyah, R., Baharun, H. (2018) Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, Vol.19, NO.1, h.34-49

Azra, A. (2019). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Prenada Media.

Baharun, H., Awwaliyah, R. (2017) Pendidikan Multikultural Dalam Menanggulangi Narasi Islamisme Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol.5, No.2, h.224–243

Djuwarijah. (2008). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Pendidikan Islam. El Tarbawi, Jurnal Pendidikan Islam, vol.1, No.1, h.(13-26)

Hasyim, S.L. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Perspektif Islam. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Tek nologi, Vol.1, No.2, h. 216-226

Harfiani, R., Mavianti. (2019). PKM Peningkatan Kualitas Guru PAUD Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Pendidikan Inklusif di Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang. IHSAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol.1, No.1, h.84-97

Langgulung, H. (1992) Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna

Fauzi, A. (2016). Model Manajemen Pendidikan Islam; Telaah Atas Pemikiran dan Tindakan Sosial. At-Ta’lim, Jurnal Pendidikan. Vol.2, No.2, h.19–37

Furchan, A. (2004) Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Nurlaila. (2011). Model-Model Pengembangan Pendidikan Agama Islam di Sekolah/ Perguruan Tinggi” TA’DIB, Vol. XVI, No. 02, h.247-272

Siahaan, A. (2016). Strategi Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Indonesia. Almufida, Vol.I, No.1. h.1-20

Syah, A. (2017). Term Tarbiyah, Ta'lim, dan Ta'dib dalam Pendidikan Islam: Tinjauan dari Aspek Semantik. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, Vol. 7, No.1, h.138-150

Tilaar, H.A.R. (2002). Membenahi Pendidikan Nasional, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Tilaar, H.A.R. (2004). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Undang-undang No 20 tahun 2003
Published
2020-06-01
Statistic
Viewed: 329
Downloaded: 736
How to Cite
Chamdar Nur. (2020). Pelaksanaan Program Dirasah Islamiyah sebagai Upaya Peningkatan Kualitas SDM Masyarakat di Desa Sicini . WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.36701/wahatul.v1i1.123