Mewujudkan Masyarakat Qur’ani melalui Program KKN STIBA Makassar di Desa Kalabbirang Kabupaten Maros

  • Sartini Lambajo Sekolah Tinggi Ilmu Islam dan Bahasa Arab (STIBA) Makassar
  • Akhmad Hanafi Dain Yunta Sekolah Tinggi Ilmu Islam dan Bahasa Arab (STIBA) Makassar
Keywords: Kalabbirang Village, Student KKN, Qur'ani Community, STIBA Makassar,

Abstract

The community service program is a form of the tri dharma of higher education that can be carried out through Student Community Service activities. One of the villages that is the location for the implementation of the STIBA Makassar KKN is Kalabbirang Village, which is located in Bantimurung District, Maros Regency, South Sulawesi. This article aims to provide a description of the community service process carried out by STIBA Makassar students in Kalabbirang Village. The program activities carried out are 1) Friday blessing; 2) Muslim fiqh taklim; 3) TPA development; 4) Dirose program; 5) Tahsin program; 6) Tarbiyah Islamiyah; 7) Halaqoh luhgawiyah; 8) youth taklim; 9) youth taklim; 10) Natural Tadabbur; 11) Handicraft training; 12) Training on organizing the body; 13) Festival of pious children. The results of the community service program contributed greatly to the formation of the Q'uranic community for the people in Kalabbirang Village.

References

Abdurrohman, D. (2017). Efektivitas Program Pembelajaran Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPA) Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di TPA Al-Hikmah Desa Sidosari Natar Lampung Selatan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Hambali, H. (2017). Eksplorasi Pembelajaran Tadabbur Alam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Naturalis (Naturalistik Intellegence) Dan Kecerdasan Spiritual (Spiritual Intellegence) Siswa SMP Unismuh Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 99-108.

Haq, N., & Mursalim, S. (2016). Penerapan Tarbiyah Islamiyah dalam Pembinaan Akhlak Siswa Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Wahdah Islamiyah Makassar. Jurnal Tomalebbi, (1), 63-68.

Napirah, M. R., Rahman, A., & Tony, A. (2016). Faktor-faktor yang berhubungan dengan pemanfaatan pelayanan kesehatan di wilayah kerja Puskesmas Tambarana Kecamatan Poso Pesisir Utara Kabupaten Poso. Jurnal Pengembangan Kota, 4(1), 29-39.

Relisa, R. (2016). Kajian Prasarana Pendidikan Sekolah Dasar Sebagai Salah Satu Indikator Pencapaian Standar Nasional Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol.1, No.1. Hal. 81-95

Riswana, R. (2018). Peranan Taklim Muslimah dalam Meningkatkan Pemahaman Hak dan Kedudukan Wanita dalam Rumah Tangga (Studi pada Yayasan Markaz Imam Malik Kota Makassar) (Skripsi, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Saputro, Y. E., Mansur, R., & Mustafida, F. (2019). Peranan Majelis Taklim Waqiah Indonesia Dalam Pembinaan Akhlak Remaja Di Perumahan Joyogrand Merjosari Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 4(7), 71-75.

Swasono, M. F. H. (2003). Kebudayaan Nasional Indonesia: Penataan Pola Pikir. Makalah disampaikan dalam Kongres Kebudayaan, 501.

Saddang, M., Achmad Abubakar, Munir. (2018). Implementasi Metode Dirosa Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Dewan Pimpinan Daerah Wahdah Islamiyah Makassar. Jurnal Diskursus Islam, 6(3), 481-500.

Priyadi,U., Syarif, H.N., Islamawati, A. (2013). Peningkatan Mutu Pembelajaran Taman Pendidikan Alquran Dengan Pembuatan Kurikulum TPA. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(03), 204-211.

Kalabbirang, Bantimurung, Maros. (2020, September 26). https://id.wikipedia.org/wiki/Kalabbirang,_Bantimurung,_Maros

Published
2020-10-22
Statistic
Viewed: 276
Downloaded: 479
How to Cite
Lambajo, S., & Akhmad Hanafi Dain Yunta. (2020). Mewujudkan Masyarakat Qur’ani melalui Program KKN STIBA Makassar di Desa Kalabbirang Kabupaten Maros. WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 157-173. https://doi.org/10.36701/wahatul.v1i2.255