Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Menulis Teks Pidato Melalui Metode Kolaborasi

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Suramto Tri Widodo

Abstract

This study aims to improve the learning achievement of writing speech texts in Class VI Semester II SDN Kratonan No. 3 Surakarta Academic Year 2019/2020, which corresponds to Indonesian language learning on theme 7: Leadership; Sub Theme 1: Leaders Around Me on KI. 4.3 "Writing private speeches using standard vocabulary and effective sentences as a form of self-expression.". This type of research is Classroom Action Research (PTK). With a length of research for 4 (four) months starting January to April 2020. This study's subjects were students of Class VI SDN Kratonan No. 3 Surakarta, totaling 29 students. Data collection techniques used interviews, observation, test methods, performance, and documentation. The results showed that applying the collaboration method could improve the sixth-grade students' writing skills of SDN Kratonan No.3 Surakarta Academic Year 2019/2020.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Widodo, S. T. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Menulis Teks Pidato Melalui Metode Kolaborasi . Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1), 127–142. https://doi.org/10.14421/njpi.2021.v1i1-7

References

  1. Agung Purwoko, 2009, Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Kompetensi Paedagogis Guru. Diklat Penulisan KTI Lembaga Penjaminan Mutu Provinsi Jawa Tengah Salatiga, 19 – 23 Desember 2009.
  2. Endang Maryati, 2019, Modul Bahasa Indonesia dan Sastra Indonesia. SMAN 5 Surakarta.
  3. Kunandar. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Raja Grafinda Persada.
  4. Lukman Ali, 1996, Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan. Jakarta, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
  5. Maftuh Ahnan, 1991, 50 Contoh-contoh Pidato dalam berbagai Acara, Surabaya : CV Anugerah
  6. Marahimin, Ismail. 1999. Menulis Secara Populer. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya
  7. Ngalim Purwanto. 2008. Admistrasi dan supervisi pendidikan. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya
  8. Parera, Jos Daniel. 1993. Menulis Tertib dan Sistematik. Jakarta: Erlangga
  9. Roesiyah. dkk. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
  10. Sabarti Akhadiah. 1996 / 1997. Menulis. Jakarta: Depdikbud
  11. Sagala, Syaiful. 2006. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabet
  12. Semi, M. Atar. 1993. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya
  13. Subyakto, Sri Utami dan Nababan. 1993. Metodologi Pengajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jakarta: Gramedia
  14. Suriamiharja, Agus, dkk. (1996 / 1997). Petunjuk Praktis Menulis. Jakarta: Depdikbud
  15. Syamsidah, 2017, 100 Metode Pembelajaran. Penerbit Pendidikan Deepublish : Yogyakarta
  16. Tarigan, Djago, Drs (1996). Membina Keterampilan Menulis Paragraf dan Pengembangannya. Bandung: Angkasa
  17. Tarigan, Henry Guntur. 1983. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.