Kesalahan Berbahasa dalam Majalah Pandawa IAIN Surakarta Edisi 2018 pada Tataran Ejaan dan Sintaksis

Main Article Content

Nur Endah Permatasari
Ika Maiatun Khasanah
Nur Alifiah Martia Putri

Abstract

Language is a tool to express an opinion or statement that will be conveyed to others. There are two types in language media, namely oral language and written language. One work that uses written language as a communication medium is a magazine. To write a magazine, you must use a language structure that is good and right or in accordance with the rules of language. But often times in a magazine there are still many mistakes, for example, in the 2018 edition of Pandawa magazine, there are errors in language spelling and at the syntactic level. Types of language errors at the spelling level include errors in letter usage, word writing, use of punctuation, and combination spelling. Types of language errors at the syntactic level include, discourse, sentences, clauses, and phrases. This study aims to describe language errors, especially at the spelling level and at the syntactic level. The method used in this study is descriptive qualitative research, which describes the object of language errors in the 2018 edition of the Pandawa IAIN magazine. The techniques of data collection and data analysis are (1) collecting language errors, (2) identifying errors based on linguistic level (syntax, phonology, morphology, and spelling), (3) ranking errors, i.e. sorting errors based on the number of errors, (4) explaining conditions, explaining what is wrong, the cause of errors, and how to correct errors, (5) predicting linguistic level that is prone to errors, (6) correcting errors, namely correcting errors, finding the right way to reduce or eliminate these errors. The results of this study, namely errors in the spelling level in the Pandawa IAIN Surakarta magazine, there are capital letters writing errors, italics, punctuation marks, and hyphens; errors at the syntactic level in the Pandawa IAIN Surakarta magazine, there are mistakes in phrases, and sentences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Permatasari, N. E., Khasanah, I. M., & Putri, N. A. M. (2019). Kesalahan Berbahasa dalam Majalah Pandawa IAIN Surakarta Edisi 2018 pada Tataran Ejaan dan Sintaksis. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(2), 103-114. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i2.22
Section
Articles

References

Fernandez, Y. D. & Mukhlish. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Rubrik “Fokus” Majalah Pendapa Tamansiswa. Caraka, 4(2), 34–51. Diperoleh dari http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/caraka/article/view/2844
Hasanah, T. Q. (2016). Penggunaan Bahasa Indonesia pada Majalah Teknokra Edisi Tahun 2013-2015 serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Membaca dan Menulis di Sekolah. Skripsi. Universitas Lampung.
Inderasari, E. & Tiya, A. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Asing dalam Program BIPA IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 6-15. Diperoleh dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/20192
Malan, L. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Tataran Sintaksis pada Pidato Siswa Kelas XI SMA N 1 Tiganderket Tahun Pembelajaran 2016/2017. Basastra, 6(3), 177–187. doi:10.24114/bss.v6i
Ningsih, J. W. (2010). Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Soal Ulangan Umum Akhir Semester I dan II pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar di Wilayah Kecamatan Nguter Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2008/2009. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Ramlan. (2001). Ilmu Bahasa Indonesia Sintaksis. Yogyakarta: Karyono.
Setiawan, D. A. (2016). Analisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VI SDN Kanigoro 02 Kecamatan Pagelaran yang Berbahasa Ibu Bahasa Madura. Pancaran Pendidikan, 5(3), 25–36. Diperoleh dari https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/4047
Suryaningsi, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII MTs DDI Walimpong Kabupaten Soppeng. Skripsi. Universitas Negeri Makassar.
Tarigan, G. H. (1997). Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Depdikbud.
Wardani, K. (2016). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Bidang Sintaksis dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas X SMK Pelita Bangsa Boyolali. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wibowo, I. (2016). Analisis Kesalahan Ejaan dan Kalimat dalam Teks Cerita Pendek Karya Siswa Kelas IX SMP Kanisius Kalasan Sleman Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Wijana, I. D. P. (2011). Berkenalan dengan Linguistik. Yogyakarta: A.com Press.