Rekonstruksi Tujuan Pendidikan Islam: Studi Komparasi Pemikiran Majid Irsan al-Kilani dan Ahmad Dahlan

  • Ossi Marga Ramadhan UIN Sunan Gunung Djati
Keywords: majid irsan al-kilani, ahmad dahlan, essence of education, islamic education’s purpose

Abstract

The process of education always goes through dynamic stages. It always adapts to the atmosphere of the students' conditions and current development. Therefore the reconstruction of Islamic education’s purpose is very important. Especially during the era of al-Kilani and Ahmad Dahlan, both of them met their respective concerns so that they thought to modify and to change Islamic education’s purpose. This article aims to find the standpoint of their version of Islamic education’s purpose. It was library research that referred to the sources of related literature and was processed using comparative descriptive analysis. The finding showed that there were similarities between them, such as first, the similarity in the setting of purpose formulation. Second, there were also similarities in the basic foundation for their educational purpose which are Al-Qur'an and Al-Hadith. However, there were a few differences from their standpoint such as in aspects of educational background and intellectual heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, N. (2015). K.H Ahmad Dahlan (Muhammad Darwis). Jurnal Sosiologi Agama, 9(1), 22–37.
Al-Kilani, M. I. (1987). Falsafah Al-Tarbiyah Al- Islamiyyah: Dirasah Muqaranah Baina Falsafah Al-Tarbiyah Al- Islamiyyah wa Al-Falsafat Al- Tarbawiyyah Al-Mu’ashirah. Makkah: Maktabah Hadi.
Al-Kilani, M. I. (1988). Ahdaf Al-Tarbiyah Al-Islamiyyah fî Tarbiyah Al-Fard wa Ikhraj Al- Ummah wa Tanmiyah Al- Ukhuwwah Al-Insaniyyah. Virginia: The International Institute of Islamic Thought.
Arif, M. (2019). Fundamentals of Quranic Education Concept (a Critical Conceptualization with Special Reference to Al-Kilani’s Thought. GJAT, 9(3), 15–25.
Arikunto, S. (1993). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dalimunthe, E. M. (2017). Jihad Pendidikan: Satu Sorotan terhadap Konsep Pendidikan Islam Majid Irsan al-Kilani. Jurnal Tarbiyah, 24(1), 26–48.
Dhofier, Z. (1982). Tradisi Pesantren; Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3S.
Febrimardiansyah. (2019). Studi Kritis Perbandingan Konsep Pendidikan Islam KH. Hasyim Asyari dan KH. Ahmad Dahlan. Tesis—Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Fuad, A. Z. (2014). Taksonomi Transenden (Paradigma Baru Tujuan Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1–25.
Hasan Basri. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Hidayat, T., & Suryana, T. (2018). Menggagas Pendidikan Islami: Meluruskan Paradigma Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 75–91.
Maya, R. (2018). Implikasi Relasi Eksploratif (Alaqah Al-Taskhir) Dalam Pendidikan Islam: Telaah Filosofis Atas Pemikiran Majid Irsan Al-Kilani. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 245–264.
Moleong, L. J. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nata, A. (1997). Filsafat Pendidikan Islam 1. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Nata, A. (2005). Tokoh-tokoh Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Nimah, Z. A. (2014). Pemikiran Pendidikan Islam Perspektif K.H. Ahmad Dahlan (1869-1923M) dan K.H. Hasyim Asy’ari (1871-1947M): Studi Komparatif dalam Konsep Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. Dialektika Religia, 2(1), 135–174.
Rahayuni, P. A. (2018). Pendidikan Progresif dalam Islam: Studi Komparatif Tujuan Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan dan Muhammad Iqbal. Naskah Publikasi—Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Ramadhan, O. M., Rochman, C., Farida, I., & Supiana, S. (2020). Persepsi Guru tentang Pemahaman Indikator Standar Pembiayaan Sekolah Menengah Atas. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 4(2), 93–100.
Safwan, M., & Kutoyo, S. (2001). KH. Akhmad Dahlan, Riwayat Hidup dan Perjuangannya. Jakarta: Mutiara Sumber Widya.
Salam, J. (2009). K.H. Ahmad Dahlan Amal dan Perjuangannya. Banten: Al-Wasat.
Sucipto, H. (2010). KH. Ahmad Dahlan: Sang Pencerah, Pendidik, dan Pendiri Muhammadiyah. Jakarta: Best Media Utama.
Suwarno. (2016). Pembaharuan Pendidikan Islam Sayyid Ahmad Khan dan KH. Ahmad Dahlan. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.
Thoyib, R., & Darmu’in. (1999). Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Tokoh Klasik & Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Trianingsih, R. (2017). Pendidikan dalam Proses Kebudayaan yang Multikultural di Indonesia. Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 1(1), 1–12.
Winata, K. A., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2020). Konsepsi Pendidikan Islam terhadap Prinsip-Prinsip Multikultural di Sekolah. At-Ta’dib Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 51–70.
ZTF, P. B., Faiq, M. H., & Barron, Z. (2008). Era Baru Gerakan Muhammadiyah. Malang: UPT Penerbitan Universitas Muhammadiyah Malang.
Published
2020-10-15
How to Cite
Ramadhan, O. M. (2020). Rekonstruksi Tujuan Pendidikan Islam: Studi Komparasi Pemikiran Majid Irsan al-Kilani dan Ahmad Dahlan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 57-66. https://doi.org/10.35316/jpii.v5i1.254
Section
Articles
Abstract viewed = 1130 times
PDF downloaded = 951 times PLAGIARISM downloaded = 70 times