The Effect of PBL Learning Model on Students Mathematic Learning Outcomes at Social Arithmetic in MTs

Authors

  • Sholahudin Al Ayubi Universitas Islam Jember, Indonesia

Abstract

The purpose of the research is to know the effect of PBL model to the student mathematic learning outcomes. The type of the research is exsperimental research with quantitative approach. The subject of this research is a seventh grade student’s in MTs Ainul Yaqin. The subjects are given the test to know mathematic learning outcomes. The data collecting methods are documentation and test method. The results of the research are the value of chi square product = 45.000 and chi square table = 3.481 it’s mean that chi square product > chi square table so Ha is accepted and Ho is rejected. The conclusion there is significant effect of using PBL model to the student mathematic learning outcomes in seventh grade student of MTs Ainul Yaqin on Aritmetika Social material. The suggestion is the teacher must use innovative learning model that can make student active to carry, find and make conclusion about the problem.  

Keywords: PBL, mathematical learning outcomes

References

Dewi, Hesti Arie Tiara. 2008. Peningkatan Kemampuan Kognitif Dan Aktivitas Siswa Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Pada Pokok Bahasan Bangun Datar (Luas Trapesium dan Layang-Layang) Pada Kelas V Semester Genap SDN 1 Kalibaru-Banyuwangi Tahun Ajaran 2008/2009. Jember.

Iswanti. 2007. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisis Lengkung (Tabung, Kerucut dan Bola) Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 1 Panti Tahu A jaran 2007/2008. Jember.

Jihad, Asep., Haris Abdul. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Multi Pressindo

Kamdi, Waras., Dkk. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Malang: Universitas Negeri Malang (UM Press)

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Bandung: Raja Grafindo Persada

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta

Tim MKPBM. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Wahyuni, Ika Sri. 2010. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Sub Pokok Bahasan Operasi Hitung Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII Semester Ganjil SMP Negeri 9 Jember 2010/2011. Jember.

Wibowo, Heru. 2009. Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Pada Sub Pokok Bahasan Keliling dan Luas Lingkaran di Kelas VIII B Semester Genap SLTP Negeri 3 Kencong Tahun Ajaran 2009/2010. Jember

Putri, Nanda Vischa Riswanti. 2010. Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Intruction) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Padang Lumajang Semester Ganjil Tahun Ajaran 2010/2011. Jember.

Downloads

Published

2016-01-28

How to Cite

Al Ayubi, S. (2016). The Effect of PBL Learning Model on Students Mathematic Learning Outcomes at Social Arithmetic in MTs. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 1(1), 21–33. Retrieved from https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/AXI/article/view/263

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>