Upaya Kepala Sekolah Mengintegrasikan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Pesantren Kedalam Kurikulum Sekolah

Authors

  • Ahmad Budiyono STIT al Urwatul Wutsqo - Jombang

DOI:

https://doi.org/10.54437/alidaroh.v2i2.69

Keywords:

Integration, Curriculum, Education

Abstract

Schools with pesantren basis now is for integrating public education with pesantren. This study examines the pesantren-based PAI curriculum model integrates the curriculum into a national standard PAI curriculum. This is a head master effort as a leader who conducts two curriculums that is national and pesantren curriculum. The aim is in order to create a strong and superior generation in the fields of IMTAQ, science and technology development, and morality. PAI collaborated with pesantren subjects, is in accordance with national and pesantren curriculum. Pesantren curriculum is including Nahwu Shorof, Arabic, SKI and Kedaruluman, Aqidah-Akhlak, Fiqh, Qur'an Hadith, Tajwid. All of these are combined with descriptions of the books in the pesantren. Besides religious application programs including Reading Al-qu'an, such practices activites as tahlil, istighosah and dhuha. From the research results, the researcher recommends the Religion and national education ministry to provide training for teachers about the model integrated learning, especially for the institutions under the pesantren, then the school principals have to strive to integrate the pesantren curriculum into formal schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, Masytukin. Kapital Selekta Pondok Pesantren, Status Pendidikan Pesantren dalam Sisdiknas, Jakarta: Depang RI, 2002
Abdurrahman, Dkk. Pesantren Masa Depan, Bandung: Pustaka Hidayah, 1999
Arifin, Zainal. Pengembangan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan Islam, Jogjakarta: Diva Press, 2012
Bahri, Saiful. Strategi Belajara Membaca menghafal, Jakarta PT. RIeneka Cipta, 1996
Barizi, Ahmad. Pendidikan Integratif; Akar Tradisi & Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam, Malang; UIN-Maliki Press, 2011
Chirzin, M. Habib. Agama, Ilmu dan Pesantren, Jakarta: LP3ES, 1988
Daulay, Haidar Putra. Pendidikan Islam dalam SIstem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: kencana, 2006
Dawam, Ainurrofiq. Manajemen Madrasah berbasis Pesantren, Jakarta: Listafarika Putra, 2005
Fadjar, A. Malik. “Sistensa antara Perguruan Tinggi dan Pesantren” dalam Quo Vadis Pendidikan Islam,ed. Mudjia Rahaharjo, Malang: UIN Prees, 2006
Haedari, Amin. Masa Depan Pesantren, Jakarta: IRD Prees
Hakim, Lukman. Kapital Selekta Pondok Pesantren, Tradisi Pendidikan Pesantren, Jakarta: Depag RI, 2002
Hamid, Hamdani. Pengembangan Kurikulum Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, 2012.
Hendyat Soetopo & Waty Soemanto, Pembinaan dan Pengembangan kurikulum, Jakarta: Bumi Aksara, 1993
Khaeruddin, dkk. kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Konsep dan Implementasi di Madrasah, Semarang: MDC, 2007
Lazaruth, Soewadji. Kepala Sekolah dan Tanggung Jawabnya, Yogyakarta: Kanisius, 1994
Marty, Nurdin. Implementasi Dasar-Dasar Manajemen Sekolah dalam Era Otonomi Daerah, Yogyakarta: Diva Prees 2008
Mulyasa, E. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosyadakarya, 2006
_______. Seminar Regional Desain Pembelajaran Berbasis Kompetensi, Malang: IKIP Malang, 2004
_______. KBK Konsep, Karakteristik dan Implementasi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002
_______. Menjadi Kepala Sekolah Profesional, (Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 2007
Nasution, S. Kurikulum dan pengajaran, Jakarta: Bina Aksara, 1993
Proyek Pembinaan Perguruan Tinggi Agama/IAIN. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, 1983
Purwanto, Ngalim. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002
Qomar, Mujamil. Pesantren dari Tranformasi metodologi Institusi, Jakarta: Erlangga, Tt
Rusman. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Rajawali Pres, 2009
Sanjaya, Wina. Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktek Pengembangan Krikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Kencana Prenada, 2009
Shaleh, Abdul Rachman. Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa, Jakarta: Rajwali Press, 2004
Sujanto dan Djihad Hasyim, Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium III, Yogyakarta: Adicipta Karya Nusa, 2000
Sulistiyorini, Manajemen Pendidikan Islam Konsep, Strategi dan Aplikasi, Yogyakarta: Teras, 2009
Syam, Muhibbin. Psikologi pendidikan, Bandung: Logos, 1995
Wahid, Abdurrahman. Kurikulum Pesantren dan Pendidikan Lapangan Kerja, Dalam Bunga Rampai Pesantren, Jakarta: Darma Bakti, tt
_______. Bunga Rampai Pesantren, ttp: Dharma Bakti, tt
Wahid, Marzuki. Pesantren dalam Pembangunan: Mencari Kinerja dan Pemberdayaan, Bandung: Pustaka Hidayah, 1999
Wiyani, Nova Ardy dan Barnawi. Ilmu Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar Ruzz Media, 2012
Yasim, Moh. Panduan Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan, Jogjakarta: Diva Prees, 2012
Zahro, Ahmad. Tradisi Intelektual NU, yogyakarta: LKIS Pelangi Aksara Yogyakarta, 2004

Downloads

Published

2019-11-26

How to Cite

Budiyono, A. (2019). Upaya Kepala Sekolah Mengintegrasikan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Pesantren Kedalam Kurikulum Sekolah. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 145-171. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v2i2.69

Issue

Section

Articles