Pengaruh Adversity Quotient terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Angkatan 2013 Fakultas Psikologi UIN SGD Bandung


Tesa Nurul Huda(1*), Agus Mulyana(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to know how significant is the influence of adversity quotient to academic achievement. This research used correlational method with causality type. Respondents of the study were 147 students of Faculty of Psychology UIN SGD Bandung year 2013. The samples were 109 people, selected by simple random sampling technique. AQ measured by a Quick Take Adversity Response Profile (ARP) scale that is modified for educational settings. This study used simple regression analysis. Based on data processing using SPSS 20th version, it was obtained sig value (0.029) < α (0.05). This value shows that H0 is rejected, so there is a significant adversity quotient influence to academic achievement. Coefficient of determination equal to 0,044, showing influence of AQ to academic achievement is 4.4%. Therefore AQ is one of the low factor that affect academic achievement.


Keywords


Adversity quotient, academic achievement, GPA, ARP quick take

Full Text:

PDF

References


Aprilia, L. R. (2015). Evaluasi Prestasi Akademik Lulusan melalui Tracer Study Program Sarjana Alih Jenis Manajemen IPB, Diakses pada 25 Maret 2016 dari http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/75046?show=full

Azwar, S. (2009). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya (Edisi ke 2), Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chakim, L. (2012). Mahasiswa serta Peran dan Fungsinya, Diakses pada 25 April 2015, dari http://www.lutfichakim.com/2012/04/mahasiswa-serta-peran-dan-fungsinya.html

Creswell, J. W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung. (2012). Panduan Penyusunan dan Penulisan Skripsi, Tidak dipublikasikan.

Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung. (2014). Panduan Penyusunan dan Penulisan Skripsi, Tidak dipublikasikan.

Hartono. (2011). Prediktor Skor Tes Kemampuan Berpikir Verbal, Numerikal, dan Abstrak terhadap Kriteria Prestasi Akademik Mahasiswa, Jurnal Penelitian Psikologi, 02(01), 112-121

Ling, J. & Catling, J. (2012). Psikologi Kognitif, Jakarta : Penerbit Erlangga.

Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Diakses pada 14 April 2016 dari http://kemenag.go.id/file/dokumen/UU2003.pdf

Santoso, S. (2012). Aplikasi SPSS pada Statistik Parametrik, Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Sho’imah, D. W. (2010). Hubungan Adversity Quotient dan Self Efficacy dengan Toleransi terhadap Stres pada Mahasiswa, Diakses pada 21 Agustus 2015 dari http://eprints.uns.ac.id/4210/1/154222108201011391.pdf

Silalahi, U. (2012). Metode Penelitian Sosial, Bandung: Refika Aditama.

Stoltz, P. G. (2000). Faktor Paling Penting dalam Meraih Sukses: Adversity Quotient Mengubah Hambatan Menjadi Peluang, Jakarta: Grasindo.

_________ (2005). Faktor Paling Penting dalam Meraih Sukses: Adversity Quotient Mengubah Hambatan Menjadi Peluang, Jakarta: Grasindo.

Sudjana. (2005). Metoda Statistika, Bandung: Tarsito

Supranto, J. (2008). Statistik Teori dan Aplikasi (Edisi Ketujuh), Jakarta: Penerbit Erlangga.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (Edisi Revisi), Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Yuniah. (2006). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa TPB IPB dengan Metode Chaid, Diakses pada 25 Maret 2016 dari http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/46147

Wade, C. & Tavris, C. (2007). Psikologi (Edisi Kesembilan Jilid 2), Jakarta: Penerbit Erlangga.




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v4i1.1336

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.