Polarisasi Moderatisme Islam; Tinjauan Maqashid Syari’ah
Keywords:
moderate Islam, Maqashid Syari’ah, Aswaja, Salafi, liberal IslamAbstract
For Muslims, the Qur'an and al-Hadith are the main references in Islam. However, in fact Islam appears with various faces. Understanding and expression of Islam becomes diverse, both ideological and political movements. Even not infrequent acts of violence and terrorism in the name of Islam. To bridge very sharp differences, and in order to present a peaceful face of Islam as the message and nature of God (theocentric) and uphold human values (anthropocentric) emerge the spirit of reiterating and making moderate Islam an icon in religion. Islamic moderateism is expected to be a solution to religious extremism which is dangerous for the benefit of the people. Islamic moderateism in the style of maqashid shari'ah reflects moderate Islam which functions revelation, Al-Qur'an and Hadith, reason or reason, as well as proportional social and environmental contexts. Proportionality here still positions revelation as the main source of Islam's existence by being equipped and supported by reason or reason, as well as social and environmental contexts that cannot be ruled out as the source of its teachings. Operationally, the sources of the tersubut teachings can be summarized into: text (al-nash), reality or context (al-waqi'), and subject (al-mukallaf). Nash or text, in the context of moderate Islam - maqasidiy is the source and basis of primary teaching, as a formal object. Whereas al-waqi ', reality or context, is a material-operational object, where the teachings contained in the text and its objectives will be attached to it. While al-mukallaf (subject of teaching) is a person who is intellectually, mentally, and physically ready to accept reality in line with the texts and their maqasid
Downloads
References
A’la, Abd. “Otoritas Kebenaran Dalam Teologi Islam†dalam AKADEMIKA Jurnal Studi Keislaman, Vol. 09, No. 1, September 2001.Surabaya: Program Pascasarjana IAIN Sunan Ampel, 2001.
Alkaf, Halid.Quo Vadis Liberalisme Islam Indonesia. Jakarta: Kompas, 2011.
al-Khadimiy, Nur al-Din, al-Ijtihad al-Maqasidiy (Bairut: Dar Ibn Hazm, 2010).
Arkoun, Muhammad.Al-Fikr al-Islami Naqd wa Ijtihad, Tarj. Hashim Salih. Bairut: Dar al-Saqi, 1998.
Biyanto, “Mencermati Fenomena Radikalisme/Terorisme Agama: Perspektif Ilmu-Ilmu Sosial†dalam Thoha Hamim, dkk, Resolusi Konflik Islam Indonesia. Yogyakarta: LKiS, 2007.
Effendi, Djohan. Pembaruan Tanpa Membongkar Tradisi. Jakarta: Kompas, 2010.
El Fadl, Khaled Abou. Selamatkan Islam dari Muslim Puritan, Terj. Helmi Mustofa. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta, 2005.
Hasan, HM Afif. Fragmentasi Ortodoksi Islam Membongkar Akar Sekularisme, Malang: Pustaka Bayan, 2008.
Hashemi, Nader.Islam, Sekularisme, Dan Demokrasi Liberal, Terj. Aan Rukmana, Shofwan Al-Banna Choiruzzad. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2010.
Hatta, Ahmad, Tafsir Qur’an Per- Kata: Dilengkapi Dengan Asbabun Nuzul dan Terjemah, (Jakarta: Maghfirah Pustaka, 2009)
Moghnisi, Haideh. Feminisme Dan Fundamentalisme Islam, Terj. M. Maufur. Yogyakarta: LKiS, 2005.
Mughni, Syafiq A. Nilai-Nilai Islam Perumusan Ajaran dan Upaya Aktualisasi.Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Raharjo, Dawam.“Kata Pengantar†dalam Budhy Munawar- Rahman, Argumen Islam Untuk Pluralisme Islam Progresif Dan Perkembangan Diskursusnya. Jakarta: Kompas Gramedia, 2010.
Rahmat, Jalaluddin.Islam Aktual, Cetakan XIV. Bandung: Mizan Pustaka, 2003.
Ruslani, Masyarakat Kitab dan Dialog antar Agama. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya, 2000.
Saleh, Fauzan “Ortodoksi Sunni Dan Islam Di Indonesia†dalam AKADEMIKA Jurnal Studi Keislaman, Vol. 08, No. 2, Maret 2001.Surabaya: Program Pascasarjana IAIN Sunan Ampel, 2001.
Schwartz, Stephen Sulaiman. Dua Wajah Islam Moderatisme vs Fundamentalisme dalam Wacana Global, Terj. Hodri Ariev.T.tp.: Blantika dan The Wahid Institute, 2007.
Shihab, M. Quraish, Wawasan Alquran Tafsir Tematik Atas Pelbagai Persoalan Umat. (Bandung: Penerbit Mizan, 1996).
Tim Penyusun, Kamus Bahasa Indonesia, (Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 2008).
Zaini, KH. Zuhri.Ahlussunnah Wal Jama’ah, makalah disampaikan dalam Ospek Mahasiswa IAI Nurul Jadid Paiton Probolinggo, tahun 1996.
Yazid, Abu, Islam Moderat, (Jakarta: Penerbit Erlangga).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam An Nuha yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atributs Share Alike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di An-NUHA bersifat akademik. An-NUHA tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.