Optimalisasi Kinerja Lembaga Zakat, Infak, dan Sedekah melalui Self-Branding pada Media Sosial: Bukti dari LAZIS Jateng Surakarta

Authors

  • Ellija Humaira UIN Raden Mas Said Surakarta, Jawa Tengah, Indonesia
  • Asia Wati UIN Raden Mas Said Surakarta, Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46870/milkiyah.v2i2.547

Keywords:

Performance, LAZIS, Social Media

Abstract

The use of social media for marketing products of Zakat, Infaq, and Shadaqah Institution (LAZIS) is an effective alternative to promote to the general public, especially in today's society. This research aims to demonstrate the optimization of LAZIS performance in using social media as self-branding. This type of research is qualitative with a content analysis approach conducted at LAZIS Jateng Surakarta. This research reveals that self-branding on social media is used for the purpose of marketing products of LAZIS Jateng Surakarta which is implemented effectively. Dissemination of some LAZIS Jateng Surakarta products or programs can be channeled well to the general public compared to marketing using print media or voice broadcasts.

References

Abbas, A., & Hannani, H. (2021). An Analysis of Accounting Practices for Zakat, Infaq, and Sadaqah in Lembaga Amil Zakat, Infaq and Sadaqah Nahdatul Ulama (LAZISNU) Parepare, Indonesia: Standardization and Proposed Solutions. Islamic Banking and Finance Review, 8(2), 36-54. https://doi.org/10.32350/ibfr.82.02

Anwar, A., & Abbas, A. (2023). Media Siber sebagai Sarana Komunikasi dalam Pelaksanaan Kehumasan Perguruan Tinggi Keagamaan. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 9(2), 375-384. https://doi.org/10.35326/pencerah.v9i2.3105.

Anriani, Suarni, A.., & Khaedar Sahib, M. (2023). Performa Badan Amil Zakat selama Pandemi COVID-19, Ada yang Berbeda: Kilasan dari BAZNAS Sinjai Sulawesi Selatan. Milkiyah: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.46870/milkiyah.v2i1.242.

Awwahah, F. A., & Iswanaji , C. (2022). Peran LAZIS Jateng dalam Upaya Mengentaskan Kemiskinan Di Jawa Tengah. Jurnal Syntax Admiration, 3(4), 674-685. https://doi.org/10.46799/jsa.v3i4.416.

Darman, A. I. (2021). Penerapan Pernyataan Standar Akuntansi Keuangan (PSAK) 109 pada Pencatatan Laporan Keuangan LAZISMU kota Parepare. Al-Ginaa: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 6(1), 1-9.

Fadilah, S., Lesatari, R., & Rosdiana, Y. (2017). Organisasi Pengelola Zakat (OPZ): Deskripsi Pengelolaan Zakat dari Aspek Lembaga Zakat. Jurnal Kajian Akuntansi 18(2), 148-163. https://doi.org/10.29313/ka.v18i1.3085.

Hadziq, F. (2019). Fikih Infaq, Zakat, dan Sedekah. Modul Ekonomi Zifwaf, Universitas Terbuka, https://pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/EKSA4306-M1.pdf, accessed on 31 May 2023.

Hidayati, A., Sulistiyanto, T. J., Sigit, K. N., & Asrofi, M. (2022). Relevansi Penyajian Laporan Keuangan Berdasarkan Pernyataan Standar Akuntansi Keuangan (PSAK) No. 109 Pada LAZIS NU. Jurnal Ekonomika dan Bisnis, 9(1), 357-366. https://doi.org/10.51792/jeb.Vol9.Jeb1.171.

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2014). Mushaf Al-Qur’an dan Terjemah. Solo: Abyan.

Ma’arif, B.S (2010). Komunikasi Dakwah: Paradigma untuk Aksi. Bandung: Simbiosa Rekataman Media.

Martono, N. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder, Edisi Revisi Cet Ke-3. Jakarta: Rajawali Pers.

Miles, M. B. dan Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis. London: Sage

Peraturan Perundang-undangan Republik Indonesia, “Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2011 Tentang Pengelolaan Zakat”. Presiden Republik Indonesia, “Undang-Undang Nomor 41 Tahun 2004 Tentang Wakaf”.

Saprida. (2015). Pemahaman dan Pengalaman Kewajiban Zakat Mal oleh Sebagian Masyarakat Desa Betung kecamatan Lubuk Keliat. Jurnal Economca Sharia 1(1), 49-58. https://doi.org/10.36908/esha.v1i1.76.

Yudiana, Y. (2020). The Implementation of PSAK 109 on Infaq/Shadaqah Funds in Zakat Institutions. Iltizam: Journal of Shariah Economic Research, 5(2), 16-35. https://doi.org/10.30631/iltizam.v4i2.643.

Zulhendra, J. (2017). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Zakat Fitrah Dalam Bentuk Uang. Normative Jurnal Ilmiah Hukum, 5(2), 94-105.

Zulkifli. (2020) Panduan Praktis Memahami Zakat, Infaq, Shadaqah, Wakaf dan Pajak. Yogyakarta: Kalimedia.

Downloads

Published

2023-08-24

How to Cite

Humaira, E., & Wati, A. (2023). Optimalisasi Kinerja Lembaga Zakat, Infak, dan Sedekah melalui Self-Branding pada Media Sosial: Bukti dari LAZIS Jateng Surakarta . Milkiyah: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 2(2), 115–120. https://doi.org/10.46870/milkiyah.v2i2.547