Kepemimpinan Transformatif di Lingkungan Pendidikan Multikultural dalam Tinjauan Sosial Keagamaan

Authors

  • Akhmad Muadin Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.47766/almabhats.v7i2.1033

Keywords:

Leadership, Transformational Leadership, Multicultural

Abstract

Abstract: Transformational leadership is a leadership style that looks ahead to the necessary changes, creates a vision that opens up opportunities for planned changes, and implements the necessary plans to make the desired changes happen. To develop an educational institution, especially an Islamic boarding school (pesantren), a leader with a long-term vision accompanied by innovative and adaptive ideas is needed. This research is written to analyze and identify transformational leadership styles in pesantren in creating a solid organizational culture. The research uses a qualitative method with a literature study technique, which involves studying relevant sources. The research results show that transformational leadership is fundamental in shaping a conducive pesantren culture. The manifestation of the pesantren culture effectively influences the process of constructive change. The multicultural/heterogeneous environmental situation makes it easier to make changes to achieve the established vision.

Abstrak: Kepemimpinan transformasional adalah gaya kepemimpinan yang memandang kedepan untuk perubahan yang diperlukan, menyusun visi yang akan membuka peluang bagi perubahan yang direncanakan dan melaksanakan rencana yang diperlukan agar perubahan yang diinginkan terjadi. Untuk mengembangkan suatu lembaga pendidikan khususnya pesantren, dibutuhkan pemimpin yang memiliki visi jangka panjang disertai gagasan inovatif dan adaptif. Penelitian ini penulisan untuk menganalisis dan mengidentifikasi gaya kepemimpinan transformasional di pesantren dalam menciptakan budaya organisasi yang kuat. Penelitian menggunakan metode kualitatif dengan teknik studi pustaka. Metode ini melakukan penelitian dengan mengkaji sumber sumber yang berkaitan dengan pembahasan. Hasil penelitian menunjukkan gaya kepemimpinan transformatif sangat fundamental dalam membentuk budaya pesantren yang kondusif. Model pembentukan budaya bersifat inklusif. Manfestasi dari budaya institusi pendidikan secara efektif mempengaruhi proses perubahan ke arah konstruktif. Situasi lingkungan yang multikultural/heterogen mempermudah dilakukan perubahan untuk mencapai visi yang telah ditetapkan. Lingkungan multikultural mendorong siswa untuk berpikir secara kreatif dan mencari solusi yang inovatif untuk masalah yang kompleks.

References

Amarullah, M. M. S., Mulyani, M., Prayoga, A., & ... (2020). Kepemimpinan Karismatik Kiai dalam Membangun Budaya Organisasi di Pesantren Salafiyah. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 1–12. https://doi.org/10.29062/dirasah.v3i2.122

Anam, A. M. (2019). Konsep Pendidikan Pluralisme Abdurrahman Wahid (Gus Dur). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 17(1), 81–97. https://doi.org/10.21154/cendekia.v17i1.1442

Badan Pusat Statistik (BPS). (2021). Apa Itu Indeks Pembangunan Manusia? https://www.bps.go.id/subject/26/indeks-pembangunan-manusia.html

Badrudin, B., Purwanto, Y., & Siregar, C. N. (2017). Pesantren dalam Kebijakan Pendidikan Indonesia. Jurnal Lektur Keagamaan, 15(1), 233–272. https://doi.org/doi.org/10.31291/jlk.v15i1.522

Bashori, B., Novebri, N., & Salabi, A. S. (2022). Budaya Pesantren: Pengembangan Pembelajaran Turats. Al Mabhats: Jurnal Penelitian Sosial Agama, 7(1), 67–83. https://doi.org/10.47766/almabhats.v7i1.911

Berko, R., Aitken, J. E., & Wolvin, A. (2010). Interpersonal Concepts and Competencies, Foundation of Interpersonal Communication. Rowman and Littlefield Publisher.

Covin, J. G., & Slevin, D. P. (2015). Leadership, Entrepreneurial. In Wiley Encyclopedia of Management (pp. 1–4). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom030065

Danial, D., Usman, M., & Sari Dewi, N. (2022). The Contestation of Islamic Legal Thought: Dayah’s Jurists and PTKIN’s Jurists in Responding to Global Issues. Ijtihad : Jurnal Wacana Hukum Islam Dan Kemanusiaan, 22(1), 19–36. https://doi.org/10.18326/ijtihad.v22i1.19-36

De Clercq, D., Bouckenooghe, D., Raja, U., & Matsyborska, G. (2014). Servant Leadership and Work Engagement: The Contingency Effects of Leader-Follower Social Capital. Human Resource Development Quarterly, 25(2), 183–212. https://doi.org/10.1002/hrdq.21185

Depitra, P. S., & Soegoto, H. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Karyawan. Majalah Ilmiah UNIKOM, 16(2), 185–188. https://doi.org/10.34010/miu.v16i2.1361

di Luzio, G. (2006). A Sociological Concept of Client Trust. Current Sociology, 54(4), 549–564. https://doi.org/10.1177/0011392106065087

Durkheim, E. (2012). Moral Education. Courier Corporation.

Heater, D. (2003). A History of Education for Citizenship. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203609187

Hosnan, S. dan M. (2019). KEPEMIMPINAN KIAI. 1, 105–112.

Idris, M. (2020). Azyumardi Azra’s Thought on Multicultural Education. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 44(1), 52. https://doi.org/10.30821/miqot.v44i1.739

Ikhwan, A. (2016). Perguruan Tinggi Islam dan Integrasi Keilmuan Islam. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 5(2), 159–187.

Knapp, R. (2010). Collective (Team) Learning Process Models: A Conceptual Review. Human Resource Development Review, 9(3), 285–299. https://doi.org/10.1177/1534484310371449

Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2010). The truth about leadership: The no-fads, heart-of-the-matter facts you need to know. John Wiley & Sons.

Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2011). Credibility: How leaders gain and lose it, why people demand it (Vol. 203). John Wiley & Sons.

Kouzes, T. K., & Posner, B. Z. (2019). Influence of managers’ mindset on leadership behavior. Leadership & Organization Development Journal, 40(8), 829–844. https://doi.org/10.1108/LODJ-03-2019-0142

Kymlicka, W. (2001). Multiculturalism. In Contemporary Political Philosophy. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/hepl/9780198782742.003.0008

Lumby, J. (2012). Leading Organizational Culture. Educational Management Administration & Leadership, 40(5), 576–591. https://doi.org/10.1177/1741143212451173

Madjid, N. (2005). Bilik-Bilik Pesantren: Sebuah Potret Perjalanan. Paramadina.

Magala, S. J., & Liñán, F. (2015). Recognizing Patterns of Organizational Change after Flexible Individualization. Journal of Organizational Change Management, 28(2). https://doi.org/10.1108/JOCM-01-2015-0010

Mardiyah, M. (2010). Kepemimpinan Kiai dalam Memelihara Budaya Organisasi: Studi Multi Kasus Pondok Modern Gontor Ponorogo, Pondok Pesantren Lirboyo Kediri, dan Pesantren Tebuireng Jombang [UIN Maulana Malik Ibrahin - Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10106

Marson, S. M., & McKinney, R. E. (Eds.). (2019). The Routledge Handbook of Social Work Ethics and Values. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429438813

Martono, N. (2011). Sosiologi Perubahan Sosial, Perspektif Klasik, Modern, Posmodern, dan Poskolonial. Raja Grafindo Persada.

Nehring, D., & Plummer, K. (2014). Sociology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315833392

Nengsih, S., Gusfira, R., & Pratama, R. (2020). Kepemimpinan Transformatif Di Lembaga Pendidikan Islam. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).

Nisbet, R. (2017). The Sociological Tradition. Transaction Publishers.

Parekh, B. (1997). Dilemmas of a Multicultural Theory of Citizenship. Constellations, 4(1), 54–62. https://doi.org/10.1111/1467-8675.00036

Safriadi, S. (2021). Dayah dan Resolusi Konflik di Aceh (Suatu Kajian Terhadap Penguatan Perdamaian di Aceh). Al Mabhats: Jurnal Penelitian Sosial Agama, 6(2), 177–198.

Salabi, A. S., & Prasetyo, M. A. M. (2022). The Internalization of Banjaran Cultural Character Values in Mustafawiyah Islamic Boarding School, Purbabaru. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 46(2). https://doi.org/10.30821/miqot.v46i2.900

Sapsuha, M. T. (2013). Pendidikan Pasca Konflik; Pendidikan Multikultural Berbasis Konseling Budaya Masyarakat Maluku Utara. LKIS PELANGI AKSARA.

Seidman, S., & Alexander, J. C. (Eds.). (2020). The New Social Theory Reader. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003060963

Ulya, I. (2016). Pendidikan Islam Multikultural Sebagai Resolusi Konflik Agama di Indonesia. Fikrah, 4(1), 20–35.

Westley, F., & Mintzberg, H. (1989). Visionary Leadership and Strategic Management. Strategic Management Journal, 10(S1), 17–32. https://doi.org/10.1002/smj.4250100704

Young, M. (2015). Effective Leadership Preparation. Journal of Research on Leadership Education, 10(1), 3–10. https://doi.org/10.1177/1942775115569419

Young, M. D., & Crow, G. M. (Eds.). (2016). Handbook of Research on the Education of School Leaders. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315724751

Yuzar, E. (2022). Classroom Evaluation: Learners’ Perspectives on The Teaching Approach in A Second Language Writing Course. JETLEE: Journal of English Language Teaching, Linguistics, and Literature, 2(2).

Zainullah, Z., Mahfud, M., Hairit, A., & ... (2020). Model Kepemimpinan Transformatif dalam Menciptakan Inovasi Pengembangan Kelembagaan Pendidikan Islam. Jurnal Kuttab, 4(2). https://doi.org/10.30736/ktb.v4i2.273

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Muadin, A. (2022). Kepemimpinan Transformatif di Lingkungan Pendidikan Multikultural dalam Tinjauan Sosial Keagamaan. Al Mabhats : Jurnal Penelitian Sosial Agama, 7(2), 133–148. https://doi.org/10.47766/almabhats.v7i2.1033