Konsep Pendidikan Karakter Anak dalam Keluarga Disorot dari Surat Apostolik “Amoris Laetitia”

Authors

  • Dismas Kwirinus STFT Widya Sasana Malang

DOI:

https://doi.org/10.52075/vctjpk.v2i2.123

Keywords:

Children's Character Education, Family, Parents

Abstract

The focus of this research examines the concept of character education of children in the family highlighted from the apostolic letter of Amoris Laetitia. The topic of the study related to character education contained in "Amoris Laetitia" would be very helpful for families in educating children to have more character and be more humane. The researcher uses descriptive qualitative methods and critical reading of the text, namely: (1) Apostolic Letter "Amoris Laetitia" art. 274-279; (2) books related to children's character education; (3) Articles that concentrate on the study of Catholic religious education and the character of children. The findings in this study that character education is a form of human activity in which there is an action that educates and is intended for the next generation. Character education aims to form self-improvement in order to lead to a better life.

References

Adhi, Th. Aq. Purwono Nugroho dan Satruo Sinuboyo. (2014) Hidup di Era Digital: Gagasan Dasar dan Modul Katekese Komisi Kateketik KWI. Yogyakarta: Kanisius.

Aprilianto, Toge. (2018) Kudidik Diriku Demi Mendidik Anakku. Malang: Dioma.

Elelia. (2022) ‘Pendidikan Agama Katolik di Sekolah Katolik Mayoritas Agama Budha’, Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 2(1). doi: https://doi.org/10.52075/vctjpk.v2i1.44.

Embuiru, Herman. (1993) Katekismus Gereja Katolik. Ende: Nusa Indah.

Fransiskus. (2017) ‘Surat Apostolik “Amoris Laetitia” (Sukacita Kasih)’, terj. Komisi Keluarga KWI dan Couples for Christ Indonesia. Jakarta: Departemen Dokumentasi dan Penerangan KWI.

Hadianto, Jarot. (2013) Keluarga Bersekutu dalam Sabda. Jakarta: Lembaga Biblika Indonesia.

Hari Setiawan, Yohanes Aristanto. (2015) ‘Menjadi Pendamping dalam Tahap Hidup Berkeluarga’, Spektrum, p. 19-24.

Koesoema A, Doni. (2012) Pendidikan Karakter: Utuh dan Menyeluruh. Yogyakarta: Kanisius.

Kwirinus, Dismas. (2022) ‘Menyingkap Teori Seksualitas Psikoanalisa Sigmund Freud dan Usaha Penerapannya dalam Pendidikan Seksualitas’, Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2). doi: http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.57871.

Libertus. (2022) ‘Menanamkan Nilai Karakter Melalui Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah Dasar’, Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 2(1). doi: https://doi.org/10.52075/vctjpk.v2i1.46.

Lickona, Thomas. (2015). ‘Educating For Character’, terj. Juma Abdu Wamaungo. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Martinus, dan Amadi. (2021) ‘Dampak Pendidikan Agama Katolik Terhadap Perilaku Siswa di Sekolah Negeri di Kota Pontianak’, Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(1). doi: https://doi.org/10.52075/vctjpk.v1i1.15.

Paulus, Yohanes II. (1993) ‘Familiaris Consortio (Keluarga)’, terj. R. Hardawiryana. Jakarta: Departemen Dokumentasi dan Penerangan KWI.

Paulus, Yohanes II. (1994) “Surat Kepada Keluarga-Keluarga’, terj. Komisi Keluarga KWI. Jakarta: Departemen Dokumentasi dan Penerangan KWI.

Prihardana, Agung. (2009) Menjadi Anugerah bagi Keluarga. Yogyakarta: Bajawa Press.

Purwa, Hadiwsardoyo, AL. (2016) Intisari Ajaran Paus Fransiskus: Laudato Si’ dan Amoris Laetitia. Yogyakarta: Kanisius.

Raho, Bernard. (2003) Keluarga Berziarah Lintas Zaman: Suatu Tinjauan Sosiologi. Ende: Nusa Indah.

Rakhmat, Jalaluddin. (2009) Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Siswantara, Yusuf. (2021) ‘Paradigma Pendidikan Katolik: Kajian Komparasi atas Paradigma Pendidikan Nilai dan Karakter di Indonesia’, Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(2). doi: https://doi.org/10.52075/vctjpk.v1i2.26.

Yusti, Wuarmanuk H. (2015) ‘Media Sosial di Tengah Keluarga’, Hidup, p. 10.

Wahyunani, Agnes Saptaningtyas. (2009) Orthopaedagogie Ketunagrahitaan. Malang: Bhakti Luhur.

Downloads

Published

2023-01-01

How to Cite

Kwirinus, D. (2023). Konsep Pendidikan Karakter Anak dalam Keluarga Disorot dari Surat Apostolik “Amoris Laetitia”. VOCAT: JURNAL PENDIDIKAN KATOLIK, 2(2), 60 - 69. https://doi.org/10.52075/vctjpk.v2i2.123