Pesan Dakwah Kh Masrzuki Mustamar Dalam program Kiswah TV9

Authors

  • Muhammad Nawawi Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
  • Wahyu Ardiansyah Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
  • Abdul Rohim Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
  • Lailatul Wahyu Fitriani Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto

Keywords:

Aqidah, Sharia, Morals and the Message of Da'wah

Abstract

This research examines the da'wah messages contained in KH Marzuqi Mustamar's lecture in the kiswah program on TV9. The research method used in this study is the discourse analysis of the Teun A. Van Dijk model. Using a descriptive type of content analysis approach. The data collection technique used documentation in the form of videos from KH Marzuqi Mustamar's lectures, then observed in depth by researchers to get accurate results. This study produces conclusions that contain three elements of the message of da'wah, namely creed, sharia, and morality. Meanwhile, the message of sharia is to remind Muslims to continue to carry out religious orders, such as praying, fasting, zakat, and so on. The message of morality is how as Muslims should be able to refrain from acting

References

Ahmad Syafi’i, “Paham Ahlu Sunnah Wal Jama’ah dan Tantangan Kontemporer dalam Pemikiran dan Gerakan Islam di Indonesia”, Jurnal Multikultural & Multireligius. Vol. 12. No. 3

Ahmad Zaini, 2015 Dakwah Melalui Mesia Televisi. Jurnal Komunikasi Penyiaran

Amuni, M. Yusran, 1997, Dirasah Islamiah: Pengantar Studi Al-Qur‟an, Al-Hadist,

Astrid, Susanto, 1997, Komunikasi Dalam Teori dan Praktek, Bandung: Bina Cipta

Atabik, Ahmad, Prospek dakwah melalui Media televisi, Jurnal Komunikasi Penyiran Islam. Vol. 1. No. 2, At-Tabsyir

Aziz, Moh Ali.2004. Ilmu Dakwah. Jakarta: Prenadamedia Group.

Burhan Bungin,2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bustanuddin, Agus, 1993, Al-Islam : Buku Pedoman Kuliah Mahasiswa Untuk Mata Ajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada,

Depag RI.2012. Al-Qur’an Terjemahan Indonesia. Jakarta: Sari Agung.

Dermawan, Andy. 2002. Metodologi Ilmu Dakwah. Yogyakarta: Lembaga Studi Filsafat Islam.

Effendy, Onong Uchana. 2013. Ilmu Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Effendy, Onong Uchjana, 2002, Dinamika Komunikasi, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Eriayanto, 2001, Analisis Wacana-Pengantar Analisis Teks Media, Yogyakarta: LKIS

Eriyanto. 2011. Analisis Isi: Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu

Fiqh dan Pranata Sosial, Jakarta : PT. RajaGrafindo Persada,

Firdaus, 1991, Panji-Panji Dakwah, Jakarta: CV Pedoman Ilmu Jaya.

Frager, Robert. 2003. Hati, Diri, & Jiwa; Psikologi Sufi untuk Transformasi.

Hidajat,M.S. 2006. Public Speaking dan Teknik Presentasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ilaihi, Wahyu dan Tim Penyusun, 2013. Komunikasi Dakwah. Surabaya: IAIN Sunan Ampel Perss.

Ilaihi, Wahyu.2010. Komunikasi Dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ishak, Saidulkarnain. 2015. Dakwah Sambil Ngenet. Jakarta: PT Gramedia. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.

islam, Vol. , No. 1, At-Tabsyir

Junus, Mahmud. 2000. Terjemah Al Quran Al Karm. Bandung: PT. Al-Ma’arif.

Kriyantono, Rachmat. 2009. Teknik Praktik Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2021-12-29

How to Cite

Muhammad Nawawi, Wahyu Ardiansyah, Abdul Rohim, & Lailatul Wahyu Fitriani. (2021). Pesan Dakwah Kh Masrzuki Mustamar Dalam program Kiswah TV9. Al-Maquro’: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(2), 131–141. Retrieved from https://ejournal.uluwiyah.ac.id/index.php/almaquro/article/view/57