PROBLEMATIKAPEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI LEMBAGA PENDIDIKAN KRISTEN (STUDI KASUS PAI DI SMK PENABUR PURWOREJO)

Abstract

AbstractThis research is conducted with the aim to find out the reasons for theimplementation of Islamic Education in the Christian Education Institute andto find out the problem of learning Islamic Education in the ChristianEducation Institution and its solution. This is a qualitative descriptiveresearch with the data sources of documents and interviews. The techniqueof data collection is through observation, documentation and interviews. Thetechnique of data analyzing is inductively using the Miles and Hubermanmodel, namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing.The approach used is a interaksi edukatif approach. The results showed thatthe reason of applying an Islamic Education learning in SMK PenaburPurworejo due to the government regulation to implement ReligiousEducation in each Educational institution.Keywords: Implementation, Problems, SolutionAbstrakPenelitianini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui alasandiimplementasikan pembelajaran Pendidikan Agama Islam di LembagaPendidikan Kristen dan untuk mengetahui problem pembelajaran PendidikanAgama Islam di Lembaga Pendidikan Kristen serta solusinya. Jenispenelitian ini kualitatif diskriptif dengan sumber data dokumen dannarasumber.Teknik pengumpulan data dengan observasi, dokumentasi danwawancara. Teknik analisis data penelitian secara induktif denganmenggunakan modelMiles and Huberman, yaitu reduksi data, penyajiandata, dan penarikan kesimpulan. Pendekatan yang digunakan adalahpendekatan interaksi edukatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapatpembelajaran PAI di SMK Penabur Purworejo karena mengikuti peraturanpemerintah untuk mengimplementasikan Pendidikan Agama di setiaplembaga Pendidikan.Kata kunci: Implementasi, Problematika, Solusi