Perbedaan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa yang Berbantuan Media Audio Visual dan LKS Cetak Sebagai Panduan Percobaan pada Metode Eksperimen dengan Pendekatan Verifikasi Kelas XI Semester 2 SMA Negeri 1 Sewon

Authors

  • suryandari suryandari Pendidikan Fisika, Universitas Negeri Yoygakarta

DOI:

https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2094

Abstract

This research purposed to know the differences of student cognitive critical thinking and psychomotor skills, along with knowing where was the better group between audio visual media and paper sheet in  student cognitive critical thinking and psychomotor skills as experiment guidelines . Critical thinking skills that analyzed were belonged to  priority, analyzed, synthesis, and evaluation aspects.This research was an quasi-experiment with the static pretest posttest group design. The populate was belonged to all student of XI IPA 1, XI IPA 3, and XI IPA 5. The sample was  given by cluster random sampling, and the result is XI IPA 1 as the group help by audio visual media, XI IPA 5 as paper sheet. The instruments  were  10 questions of critical thinking skill and psychomotor observation  sheet. Data were obtained  from posttest and psychomotor observation  scores. Data analyzing used independent sample T-test and different populate average estimation test.The results showed that there were differences of  student  cognitive critical thinking and psychomotor skills between of  the group that helped by audio visual media and paper sheet, along with the student cognitive critical thinking and psychomotor skills of audio visual media group are better than paper sheet, it was  because of the ranges of  different average populate estimation in cognitive aspect  was ranging from 0,1246 9,2313 and psychomotor was 7,752 12,906   for each α = 5%

References

Alec Fisher. (2003). Berpikir Kritis Sebuah Pengantar. Jakarta : Erlangga

Amir Hamzah Suleiman. (1985). Media Audio Visual untuk Pengajaran, Penerangan, dan Penyuluhan. Jakarta : Gramedia.

Azhar Arsyad. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Javandalasta, Panca. (2011). 5 Hari Mahir Bikin Film. Surabaya: Mumtaz Media.

Maksum (2012). Taksonomi Bloom Revisi. Cirebon : IAIN Syekh Nurjati (Rektor IAIN Syekh Nurjati)

Nana Sudjana. (2002). Metode Statistika. Bandung: Tarsito

Prastowo, Andi. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Rusyna, Adun. (2014). Keterampilan Berpikir. Yogyakarta: Ombak.

Sani, Asrul. (2013). Naskah Non Berita: Dokumenter. Yogyakarta: Mercu Buana Press

Smaldino, Sharon E.,dkk. (2011). Instructional Tecknology and Media for Learning—Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana

Sugiyono. (2010). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta

_______. (2017). Metode Penelitian Kualitatif (Untuk Penelitian yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif dan Konstruktif). Bandung: Alfabeta Press.

Surasa, Nisa Nuraini, dkk. (2017). Proses Belajar Siswa Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Ekonomi SMA. Semarang. Jurnal Pendidikan. Universitas Negeri Malang.

Triton P B. (2006). SPSS 16.0 Terapan Riset Statistik Parametrik. Yogyakarta : Penerbit Andi Yogyakarta

Triyani. (2012). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Antara Penggunaan Video Sebagai Panduan Percobaan Dengan Penggunaan Lks Sebagai Panduan Percobaan Pokok Bahasan Gerak Harmonik Sederhana Pada Benda Elastik Di Sma N 11 Yogyakarta. Laporan Penelitan . UNY

Vika Agustin M. (2011). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Materi Suhu dan Kalor Antara Kelompok Yang Menggunakan Metode Eksperimen Berbantuan Media Audiovisual Dengan Kelompok Yang Menggunakan Metode Eksperimen Berbantuan Media Cetak. Laporan Penelitan . UNY

Wiwit Nali T. (2012). Keefektifan Kerja Laboratorium Fisika Dengan Pendekatan Induktif Dan Deduktif Terhadap Sikap Ilmiah Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Laporan Penelitian. Yogyakarta : UNY

Downloads

Published

2018-07-24

How to Cite

suryandari, suryandari. (2018). Perbedaan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa yang Berbantuan Media Audio Visual dan LKS Cetak Sebagai Panduan Percobaan pada Metode Eksperimen dengan Pendekatan Verifikasi Kelas XI Semester 2 SMA Negeri 1 Sewon. Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1). https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2094

Issue

Section

Articles