Landasan Fondasional Integrasi Keilmuan di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang dan UIN Sunan Ampel Surabaya

Main Article Content

Husniyatus Salamah Zainiyati

Abstract

This article deals with the foundational base for integration of sciences trough interdisciplinary Islamic studies, with particular reference to UIN Malang and Surabaya. There are eleven IAINs/STAINs which have been transformed into UIN, each university has their own concept of developing Islamic knowledge. UIN Malang has the concept of pohon ilmu (the tree of sciences) and UIN Surabaya has the concept of integrated twin towers with three pillars. Although different in developing the concept, the two universities share the same perspective of perceiving the relation between general and religious sciences. The integration of science does not refer to the classification of its subject, but rather to the object of knowledge so that religious values can be transformed into different disciplines. It is hoped that in the long term UIN?with the foundation of the Qur??n and H}ad?th?can motivate the emergence of new sciences as blessing for the universe, or at least give new alternatives for the existing sciences, such as Islamic economics. The integration of sciences also needs to be articulated in learning models which are developed while emphasizing harmony between the intellectual tradition of higher education and local tradition of pesantrens.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zainiyati, Husniyatus Salamah. “Landasan Fondasional Integrasi Keilmuan Di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Dan UIN Sunan Ampel Surabaya”. Islamica: Jurnal Studi Keislaman 10, no. 1 (September 7, 2015): 248-276. Accessed April 24, 2024. https://islamica.uinsby.ac.id/index.php/islamica/article/view/262.
Section
Articles

References

Abdullah, M. Amin. ?Etika Tauhidik sebagai Dasar Kesatuan
Epistemologi Keilmuan Umum dan Agama: dari Paradigma Positivistik-Sekularistik ke Arah Teoantroposentrik-Integralistik?, dalam Jarot Wahyudi (ed.), Menyatukan Kembali Ilmu-ilmu Agama dan Umum: Upaya mempertemukan Epistemologi Islam dan Umum. Yogyakarta: Sunan Kalijaga Press, 2003.
-----. ?UIN: Menuju Integrasi Ilmu dan Agama? dalam M. Zainuddin (ed.), Memadu Sains dan Agama Menuju Universitas Islam Masa Depan. Malang: Bayumedia Publishing, 2004.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Islam dan Sekularisme. Bandung: Pustaka, 1981.
al-Faruqi, Isma?il Raji. Islamisasi Pengetahuan, terj. Anas Mahyudin. Bandung: Pustaka, 1984.
Anshari, Endang Saifuddin. Ilmu, Filsafat, dan Agama. Surabaya: Bina Ilmu, 1987.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.
Bagir, Zainal Abidin. ?Bagaimana Mengintegrasikan Ilmu dan Agama?? dalam Jarot Wahyudi (ed.), Integrasi Ilmu dan Agama:
Interpretasi dan Aksi. Yogyakarta: MYIA-CRCS dan Suka Press, 2005.
Bakar, Oesman. Tauhid dan Sains: Perspektif Islam tentang Agama dan Sains, terj. Yuliani Liputo dan M. S. Nasrulloh. Bandung: Pustaka Hidayah, 2008.
Bangsa, Yayasan Tunas. Lahirnya Konsep Assimilasi. Jakarta: Gramedia, 1977.
Barbour, Ian G. Juru Bicara Tuhan: Antara Sains dan Agama, terj. E.R. Muhammad. Bandung: Mizan, 2002.
Barizi. ?Penguatan dan Pengembangan Integrasi Sains dan Islam?, makalah disampaikan pada workshop pada Fakultas Sains dan Teknologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 3-4 Februari 2010 di Hotel Wisata Tidar Malang.
Hamdi, A. Zainul. ?Menilai Ulang Gagasan Integrasi Ilmu Pengetahuan sebagai Blue Print Pengembangan Keilmuan UIN?, dalam Zainal Abidin Bagir (ed.), Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Yogyakarta: MYIA-CRCS dan Suka Press, 2005.
Haught, John F. Perjumpaan Sains dan Agama: Dari Konflik ke Dialog, terj. Fransiskus Borgias. Bandung: Mizan, 2004.
Kuntowijoyo. Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika.
Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.
Kuswanjono, Arqom. Integrasi Ilmu dan Agama Perspektif Filsafat Mulla Sadra. Yogyakarta: Lima, 2010.
Mahzar, Armahedi. ?Integrasi Sains dan Agama: Model dan Metodologi? dalam Jarot Wahyudi (ed.), Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Yogyakarta: MYIA-CRCS dan Suka Press, 2005.
Muzakki, Akh. ?Perspektif Pendidikan tentang Pengembangan Keilmuan Multidisipliner? dalam Nur Syam (ed.), Integrated Twin Towers: Arah Pengembangan Islamic Studies Multidisipliner. Surabaya: Sunan Ampel Press, 2010.
Nasution, Harun. Filsafat dan Mistisisme dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1978.
Natsir, Nanat Fatah (ed.). Pandangan Keilmuan UIN: Wahyu Memandu Ilmu. Bandung: Gunung Jati Press, 2008.
Penyusun, Tim. 4 Tahun Universitas Islam Negeri Malang. Malang: UIN Press, 2009.
Penyusun, Tim. Ensiklopedi Nasional Indonesia, Vol. 7. Jakarta: PT Cipta Adi Pustaka, 1989.
Poerwadarminto, W.Y.S. Konsorsium Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1986.
Sardar, Ziauddin. Islamic Future. Malaysia: Selangor Darul Ehsan, 1988.
Soleh, A. Khudori. ?Pokok Pikiran tentang Paradigma Integrasi Ilmu dan Agama? dalam M. Lutfi Musthofa dan Helmi Syaifuddin
(eds.), Intelektualisme Islam Melacak Akar-akar Integrasi Ilmu dan Agama. Malang: Lembaga Kajian al-Qur?an dan Sains UIN Malang, 2006.
Suprayogo, Imam. Universitas Unggul: Refleksi Pemikiran Pengembangan Kelembagaan dan Reformasi Paradigma Keilmuan Islam. Malang: UIN Press, 2009.
Syafei, Rachmat. ?Integrasi Ilmu Agama dalam Sistem Kurikulum UIN? dalam Nanat Fatah Natsir (ed.), Pandangan Keilmuan UIN Wahyu Memandu Ilmu. Bandung: Gunung Jati Press, 2008.
Syam, Nur. ?Membangun Keilmuan Islam Multidisipliner: Memahami
Proses Saling Menyapa Ilmu Agama dan Umum? dalam Nur Syam (ed.), Integrated Twin Towers: Arah Pengembangan Islamic Studies Multidisipliner. Surabaya: Sunan Ampel Press, 2010.
Tafsir, Ahmad. Filsafat Pendidikan Islam: Integrasi Jasmani, Rohani, dan Kalbu Memanusiakan Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2010.
Tafsir, Ahmad. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1997.
Zainiyati, Husniyatus Salamah. Desain Pengembangan Kurikulum Integratif IAIN Menuju UIN Sunan Ampel. Surabaya: IAIN Sunan Ampel Press, 2012.