Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Sejarah Indonesia Siswa SMK Negeri 1 Tarakan pada Masa Pandemi Covid-19

  • Andi Ibrahim SMK Negeri 1 Tarakan / Universitas Negeri Malang, Indonesia

Abstract

Students’ interest in Indonesian history as one of the subjects in the national curriculum is still low and has implications for the lack of students’ active learning. This study aims to describe and analyze the implementation of the picture and picture learning model in increasing students’ active learning in Indonesian History subjects during the Covid-19 pandemic. This research is a classroom action research which consists of two cycles. The source of student activity data is Class X of Fashion Design at SMK Negeri 1 Tarakan, totaling 37 students. The source of data on the implementation of the learning process is the teacher (researcher). The success indicator is based on increasing students’ active learning by implementing the 7-step picture and picture learning model. The results showed that implementing the picture and picture learning model, could increase the students’ active learning of Indonesian history in class X of Fashion Design at SMK Negeri 1 Tarakan. This research has implications for the importance of active, innovative, creative, and fun principles in learning as an effort to stimulate students’ active learning in order to optimize learning outcomes.

Keywords: active learning, Indonesian history, learning model, picture and picture

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anitah, Sri. 2007. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Aqib, Zainal, dan M Chotibuddin. 2018. Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta: Deepublish.

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. 2021. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Asari, Slamet, Santya Dian Pratiwi, Trias Fitri Ariza, Heni Indapratiwi, Citra Ayu Putriningtyas, Firdah Vebriyanti, Iqnatia Alfiansyah, Sukaris Sukaris, Ernawati Ernawati, dan Andi Rahmad Rahim. 2021. “PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan).” DedikasiMU: Journal of Community Service 3 (4): 1139–1148.

Boymau, Hilde Gardis C M, dan Suryadin Hasyda. 2021. Monograf Penerapan Model Picture And Picture Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Dewantara, Jagad Aditya, dan T Heru Nurgiansah. 2021. “Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Penerapan Model Picture and Picture dalam Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar.” Publikasi Pendidikan 11 (3): 234–241.

Fauziah, Tati, and Yoserizal Bermawi. 2014. “Penerapan Model Kooperatif Tipe Picture and Picture pada Materi Peninggalan Sejarah di Sekolah Dasar Negeri Banda Aceh.” Jurnal Pesona Dasar 2 (3): 79–87.

Febriani, Febriani, Muhammad Tawil, dan Salamang Salmiah Sari. 2021. “Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika Ditinjau Dari Gender.” Al-Musannif 3 (2): 67–82.

Hanifah, Nurdinah. 2014. Memahami Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Aplikasinya. Bandung: UPIi Press.

Huda, Miftahul. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ibrahim, Ibrahim. 2020. “Penerapan Model Inkuiri pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia pada Materi Dampak Pendudukan Jepang ke Indonesia untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Di SMK Negeri 1 Tarakan Kalimantan Utara.” Jurnal Borneo Humaniora 3 (1): 1–8.

Ikhlas, Al. 2019. “Penerapan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) Melalui Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 7 Kerinci.” Ensiklopedia of Journal 1 (3): 141–149.

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Jhonson. 2000. Model Picture and Picture. Jakarta: Bumi Aksara.

Kharis, Ahmad. 2019. “Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture Berbasis IT Pada Tematik.” Mimbar PGSD Undiksha 7 (3): 173–180.

Mulyasa, E. 2004. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Natalina, Mariani, Yustini Yusuf, dan Desy Rahmayani. 2012. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Picture and Picture untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Ukui Tahun Ajaran 2009/2010.” Biogenesis 7 (02): 1–10.

Oemar, Hamalik. 2002. Psikologi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algessindo.

Paramita, Ni Made Ayu Santi. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berorientasi Pendidikan Karakter terhadap Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V.” Journal of Education Technology 3 (1): 1–5.

Pradina, Yaumil Ainin, dan Wiwik Dwi Hastuti. 2017. “The Effect of Picture and Picture Learning Model towards Science Outcomes for Students with Hearing Impairment in the Class VII.” Journal of ICSAR 1 (2): 145–49.

Praseptia, Dista, dan Zulherman Zulherman. 2021. “Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3 (5): 3018–25.

Purwanto, Edy. 2014. “Model Motivasi Trisula: Sintesis Baru Teori Motivasi Berprestasi.” Jurnal Psikologi 41 (2): 218–28.

Purwatininghandayani, Sri, Ani Wahyuni, dan Donny Khoirul Azis. 2019. “Penerapan Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Teacher in Educational Research 1 (1): 18–26.

Rofina, Andi, dan Andi Rugaiyah. 2020. “Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions (STAD) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Peserta Didik SMP.” Al-Musannif 2 (1): 69–88.

Saraswati, Nym Lili, I Kt Dibia, dan I Wyn Sudiana. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Gugus I Kecamatan Buleleng.” Mimbar PGSD Undiksha 1 (1): 1–10.

Sardiman. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sari, Maya Puspita, Novi Hardiana Putri, Eka Zahriana, dan Muhammad Safwan. 2022. “Picture and Picture Learning Model to Improve Students’ Achievement in Writing Recount Text.” JETLEE: Journal of English Language Teaching, Linguistics, and Literature 2 (1).

Sayono, Joko. 2015. “Pembelajaran Sejarah di Sekolah: Dari Pragmatis ke Idealis.” Jurnal Sejarah dan Budaya 7 (1): 9–17.

Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suci, Sayyida Hanim Ahida, Elsa Rosyidah, Nur Asitah, Nurul Aini, Arie Widya Murni, Fatkul Anam, Agung Purnomo, Sulfikar Sallu, Indrya Mulyaningsih, dan Arlis Dewi Kuraesin. 2018. “Learning from Picture and Picture Action Research: Enhancement of Counting Ability on Division of Numbers for Primary School Students.” In Journal of Physics: Conference Series, 1114: 12044. IOP Publishing.

Sudjana, Nana. 2004. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algessindo.

Suprijono, Agus. 2013. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Tambunan, Marlina Agkris, Yanti Arasi Sidabutar, Rashmi Ranjan Panigrahi, Tarida Alvina Simanjuntak, dan Abather Saadoon. 2022. “Picture and Picture Learning Model in Improving Speaking Skills Elementary School Students.” IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application) 5 (2): 219–226.

Tor, Geok Hwa. 2004. Masalah Pembelajaran Sejarah: Satu Kajian Tindakan. Sintok, Malaysia: Universiti Utara Malaysia.

Yaumi, Muhammad, dan Muljono Damopolii. 2016. Action Research: Teori, Model Dan Aplikasinya. Jakarta: Prenada Media.

Published
2022-10-11
How to Cite
Ibrahim, Andi. 2022. “Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Sejarah Indonesia Siswa SMK Negeri 1 Tarakan Pada Masa Pandemi Covid-19”. Al-Musannif 4 (1), 1-28. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v4i1.59.
Section
Articles