English For Chemistry Book As A Learning Resource In University

Authors

  • Siska Oktapianti UIN Antasari Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v11i1.5885

Abstract

This study is a specified inspection of the development of the chemistry educational sources. The purposes of this study are: (1) to develop a book “English for Chemistry”, (2) to assess the quality of the book based on appraisement of lecturers and students. The type of the research is  R & D. There many stages carried out in this investigation developed by Borg & Gall. The instrument used to assess the quality of this book is a set of quality having some aspects and criteria. The evaluations included 6 aspects with 33 criteria for lecturers and 4 aspects with 25 criteria for students.  The evaluation result is in qualitative data and then the result is analyzed by the ideal evaluation criteria category guide to determine the quality of the book. Based on lecturers’ assessments, the book has a good quality, going to the score of 116 out of 165 and ideal percentage 70.3%. Meanwhile, in students’ side, the book is also classified as a good quality, whose score is 103 out of 125 and ideal percentage 82.4%. Development english for chemistry book, helping student understand scientific words of chemistry in english.

References

Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173.

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Astiti, K. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Siswa Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Fisika Sains dan Aplikasinya , 3(3).

Carolina, H. S. (2017). Pengembangan Buku Ajar Perubahan Lingkungan Berbasis Model Search, Solve, Create, Share (Sscs) untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1 (2), 79–87

Ekawati, D. 2009. Pengembangan Media Pembelajaran Komik Kimia Pada Mata Pelajaran Kimia Materi Pokok Ikatan Kimia untuk SMA/MA kelas X Semester Gasal. Skripsi. Yogyakarta: FMIPA UNY.

Faizah, S. N. (2019). Pengaruh Modul Tematik Berbasis Integrasi Islam dan Sains pada Tema Energi dan Perubahannya terhadap Hasil Belajar Siswa MI Murni Sunan Drajat Lamongan. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(2), 72–76. https://doi.org/10.26740/jppipa.v3n2.p72-76

Firmansyah, H. T., Susanti VH, E., & Saputro, S. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kimia Berbasis Keimanan untuk MA dan SMA-IT. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(2), 306.

Lestari. (2021). Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat,5(4), 549 – 556.

Muklim, M. (2019). Pengaruh Buku Paket Bahasa Indonesia terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Palopo. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 2(3), 230–235. https://doi.org/10.30605/jsgp.2.3.2019.9

Ningsih, P. H. (2015). Pengaruh Penggunaan Modul dan Buku Paket Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 9(2), 9.

Prajawinanti, A. (2020). Pemanfaatan Buku oleh Mahasiswa sebagai Penunjang Aktivitas. Jurnal Pustaka Karya, 8(15)

Rahmawati, G. (2015). Buku Teks Pelajaran sebagai Sumber Belajar Siswa. Edulib, 5(1). https://doi.org/10.17509/edulib.v5i1.2307

Setyowati, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Mahasiswa Universitas Satya Negara Indonesia melalui Pembelajaran IELTS dan TOEIC dengan Teknologi Aplikasi Android. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 10(1), 126. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v10i1.3560

Sintadewi. (2020). Analysis of English Learning Difficulty of Students in Elementary School. International Journal of Elementary Education,4(3), 431-438.

Sugiharto et al. (2018). Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Mahasiswa Melalui Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Toefl ITP Mata Kuliah Bahasa Inggris Geografi. Jurnal Jurnal Geografi, 10(1).

Suparni. (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Bahan Ajar Berbasis Integrasi Interkoneksi terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Didaktik Matematika,5(2).

Supriyo, S. (2015). Pengaruh Buku Teks dan Cetak Terhadap Hasil Belajar di SMAN 1 Marga Tiga Kabupaten Lampung Timur pada Kelas XII. IPS Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1). https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.145

Downloads

Published

2022-07-03

How to Cite

Oktapianti, S. (2022). English For Chemistry Book As A Learning Resource In University. Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 8–17. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v11i1.5885

Issue

Section

Articles